کد مطلب:314269 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:218

حضرت ابی الفضل العباس از آل محمد است
درباره این كه حضرت ابی الفضل العباس علیه السلام از آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم و به یك چنین مقامی سرفراز است، روایاتی زیاد در كتب شیعه و سنی آمده است، كه مختصری از آنها به عرض خوانندگان معظم می رسانیم.

ابن اثیر جزری كه یكی از علما و دانشمندان بزرگ اهل تسنن به شمار می رود در كتاب نهایه می نگارد:



[ صفحه 108]



صدقه برای حضرت محمد و آل محمد و آل آن بزرگوار صلی الله علیه و آله و سلم حلال نیست. آن گاه از قول شافعی نقل می كند و می گوید: «آل محمد افرادی هستند كه صدقه به آنان حرام است و خمس در عوض صدقه برای ایشان مقرر شده و اشخاصی كه صدقه بر آنان حرام است همان افرادی هستند كه از نسل و صلب حضرت هاشم و مطلب باشند.

در كتاب معجم متن اللغة در لغت «اهل» آمده:

آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت آن حضرت است و منظور از اهل بیت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم: علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام می باشند.

امام اهل تسنن احمد حنبل در كتاب مستند (ج 6، ص 323) از ام المؤمنین حضرت ام سلمه (ره) نقل می كند:

پیامبر خدا به فاطمه ی زهرا علیهاالسلام فرمود: «شوهرت علی و فرزندانت حسن و حسین را نزد من بیاور. وقتی همه آمدند پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم یك كسای یمنی بر روی ایشان افكند و آن گاه دست مبارك خود را روی آن كسا نهاد و گفت:

پروردگارا اینان آل من اند. بار خدایا، صلوات و بركات خود را برای محمد و آل محمد نازل فرما.

ام سلمه می گوید: من هم گوشه ی كسا را بلند كردم كه داخل كسا شوم ولی پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم آن را از دستم گرفت و فرمود تو نیز به خیر و سلامتی خواهی بود».

ده ها روایت دیگر در كتب اهل تسنن داریم كه حضرت علی علیه السلام از آل محمد به شمار می رود و حضرت اباالفضل العباس علیه السلام كه فرزند و خلف صالح آن بزرگوار است نیز از آل محمد محسوب می شود.

در كتاب قاموس اللغة می گوید: كلمه عترت به معنای فرزند، قبیله، خویشان نزدیك از گذشتگان و آیندگان.

امام حسین علیه السلام در كربلا در زیر یك خیمه كه حضرت عباس علیه السلام



[ صفحه 109]



فرزندان امام حسن علیه السلام و فرزندان عقیل علیهم السلام بودند فرمود: ما عترت اهل بیت رسول صلی الله علیه و آله و سلم هستیم.

مراد این كه امام حضرت عباس علیه السلام و دیگر خویشان نزدیك را از عترت اهل بیت قرار داده و از عترت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم جدا نكرده است. علامه حلی «رحمة الله علیه» در كتاب تذكرةالفقهاء در بحث مستحقان زكات می نگارد:

«و قد اجمع المسلمون كافة علی تحریم الصدقة الفروضة علی بنی هاشم» لقوله علیه السلام: «ان الصدقة لا تنبغی لآل محمد، انما هی أوساخ الناس». [1] .

و قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: أنا أهل البیت لا تحل لنا الصدقة. [2] .

چون حضرت قمر بنی هاشم از آل رسول صلی الله علیه و آله و سلم محسوب می شوند، پس صدقه و زكات واجب بر او و نسل آن حضرت حرام است.

صاحب كتاب «انوار زهرا علیهاالسلام» می نگارد: متجاوز از صد جلد كتاب در معنای آل بیت لغت و احادیث را دقیقا مطالعه كردم... از بسیاری از احادیث استفاده می شود كه آل پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم تمام بنی هاشم تا روز قیامت اند. در لغت، آل را به معنای اهل گفته اند با این كه فرق كه در معنای آل، داشتن شرافت لحاظ شده ولی در معنی اهل این قید ذكر نشده است... به طور خلاصه در تمام كتب لغت آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم به معنای ذریه آل آن حضرت تا روز قیامت و اقوام نزدیك آن وجود مقدس از كسانی كه صدقه بر آنها حرام بوده و می شود به آنها خمس داده، اما در روایات نیز به همین معنا آمده است، زیرا در باب زكات در احادیث مكرر گفته شده كه زكات بر آل محمد حرام است و در باب خمس نیز روایاتی تصریح شده كه نیمی از خمس را به آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم داد. كه طبق دو دسته احادیث در كتب فقه تصریح شده كه آل محمد شامل جمیع بنی هاشم تا روز قیامت می گردد.



[ صفحه 110]




[1] صحيح مسلم، ج 2، ص 52.

[2] كنزالعمال، ج 6، ح 16527.